4 °C Stjørdal, NO
25/11/2020

– Vi vant fordi vi hadde den beste skuespilleren

Denne trioen gikk til topps i Stokkan ungdomsskoles gründerkonkurranse

Denne trioen gikk til topps i Stokkan ungdomsskoles gründerkonkurranse, fra venstre Jakob Skjerdingstad Gjøra, Elise Ferner Kjøpsnes og Jones Mehus Hamadeh. Denne trioen gikk til topps i Stokkan ungdomsskoles gründerkonkurranse, fra venstre Jakob Skjerdingstad Gjøra, Elise Ferner Kjøpsnes og Jones Mehus Hamadeh.
Elbil-lading

Tre elever ved niendetrinnet ved Stokkan ungdomsskole gikk til topps i en tverrfaglig gründerkonkurranse.

Oppgaven var å lage en reklamefilm for Stine Meierier rundt et bærekraftig saftprodukt.

– Det var gøy og interessant, og vi lærte mye om bærekraft og markedsføring, sier Jones Mehus Hamadeh, Elise Ferner Kjøpsnes og Jakob Skjerdingstad Gjøra.

14 åringene bestemte seg raskt for tema da oppgaven ble utdelt. Trøtt ungdom som somler seg på skolen, og først våkner etter at han får i seg litt av den fenomenale juicen som de reklamerte for. Det gikk rett hjem hos juryen som besto av noen av trinnets lærere.

– Vi vant fordi vi hadde den beste skuespilleren, sier Kjøpsnes, og titter bort på reklamekollega Gjøra, som spilte en realistisk hovedrolle i reklamesnutten.

– Jeg er trøtt om morningene, så det passet bra, sier han.

Brukte humor

Litt av poenget med filmen var å bruke virkemiddel som også de profesjonelle reklamebyråene benytter seg av når de skal fange interessen hos seerne. Elevene brukte gjengkjennelseselementer i form av trøtt ungdom og kontraster ved at de lot filmen være i svart-hvitt helt til hovedrolleinnehaveren fikk drukket en skvett juice.

– Humor var også et virkemiddel, og det er viktig i norske reklamefilmer, sier trioen.

Stor konkurranse

Alle 150 elever på 9.-trinnet deltok i konkurransen, og først måtte vinnerlaget kjempe internt i klasse 9E før de gikk videre til den store finalen som de også vant. Undervisningen var lagt opp rundt prosjektet, noe som også innebar at elevene fikk se ulike typer reklamefilmer.

– Oppgaven var tverrfaglig, og elevene måtte blant annet lage en reklameplakat på engelsk, regne ut volumet i den bærekraftige emballasjen de hadde valgt ut og de fikk lære om bærekraftighet. I norsk jobbet vi mye med hvilke virkemidler som fungerer i reklamer. Totalt deltok 150 elever fordelt på rundt 50 grupper i konkurransen, sier Eva Bjørnevik, en av lærerne som sto bak prosjektet.

I hele tre uker holdt 9.-klassingene på med arbeidet, og mens noen grupper fikk det travelt hadde vinnerlaget nok med tid.

– Vi bestemte oss ganske fort for hva vi skulle jobbe med, og vi hadde derfor ganske god tid underveis, sier Kjøpsnes.

Les forrige sak:
Mikkel Rønsberg, Kasper Østby (bak) og Morten Kulseth er noen av dem som skal vise frem sine kunstner på lørdag. Her står de sammen med trener Jan Inge Langørgen.
– Vi vil gjerne vise oss frem

Selbu MK arrangerer lørdag åpen aktivitetsdag i Selbu sentrum

Close