7 °C Stjørdal, NO
19/10/2018

Vil elektrifisere Meråkerbanen

Sist oppdatert

I en rapport fra Jernbaneverket til samferdseslminister Magnhild Meltveit Kleppa foreslås elektrifisering av Meråkerbanen og standard minst som Mittbanan. Det vil koste mellom 2,3 og 2.7 milliarder kroner.

Det åpnes for ulike løsninger: Å fortsette som i dag med 10 millioner kroner årlig i drift og vedlikehold. Eller: Foreta skinne- og svillebytte med et årlig fornyelsesbudsjett på 40 millioner kroner. Disse løsningene anses fra enkelte hold som en skjult styrt avvikling. Eller: Elektrifisering av banen til 805 millioner kroner. Eller; Elekrtrifisering og standardheving til mellom 2.255-2.700 millioner kroner. Ifølge Trønderavisa vil det i så fall bety fjernstyring, forlengelse av krysningsspor ved Gudå og Sona/Flornes og Kopperå samt hastighetsøkende tiltak. En elektrifisering vil gi lavere driftsutgifter, redusert kjøretid og mer effektive løsninger for passasjerer og gods. Det vil ifølge rapporten også bli enklere å utvikle nye togtilbud knyttet til det øvrige nett i Norge og Sverige.

– Jernbaneverket kommer trolig til å anbefale alternativ C. Vi ønsker å bygge banen trinnvis ut, sier regiondirektør i Jernbaneverket, Anne Skomli til T-A. Saken om Meråkerbanen skal behandles av fylkestingene i Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag innen 15. mai.

Fylkesordfører i Sør-Trøndelag Tore O. Sandvik (Ap) mener 7. juni 2015 er en naturlig åpningsdato. Da vil det være 110 år siden unionen med Sverige ble oppløst. På svensk side er jernbanen for øvrig elektrifisert fram til Åre.

Les forrige sak:
Martin Rolseth Øygarden har så vidt tid til en liten slurk saft før han fortsetter, mens f.v. Liv Moen, Monika Beitland, Marit Holand, Inger Beitland og Gunn M Fossen tar seg tid til en god pustepause på Hofstadvollen, der Christer Østerås og Daniel Buan var vertskap.
Drømmeforhold

  Sol, vindstille, hvite vidder og godt skiføre. Det ble rammen […]

Close