- Høy omsetning er et resultat av fornøyde kunder. Vi står på hver eneste dag for å ha de mest fornøyde kundene, og vi er veldig stolte av de gode tilbakemeldingene vi får. Det er en anerkjennelse til de ansatte i butikken, og vi retter en stor takk til våre kjære kunder, som også er våre medeiere, sier butikksjef Frode Helsø.

Har beholdt kundene

I sommer var det flere kjøpmenn i dagligvarebransjen som var bekymret for hvordan utviklingen ville bli etter at grensene åpnet, deriblant Helsø. Men etter nok et år i hundremillionersklassen, ser det ut til at de har klart å beholde kundene.

- Det handlet om arbeidsplasser. Vi ansatte flere i løpet av første halvår 2020, og jeg var redd for hva jeg klarte å tilby dem utover fjoråret og høsten, men alle er her enda, sier han.

Selv om noen har tatt handelen over grensen, har ikke Extra Stjørdal mistet så mange kunder.

- Prisene i Norge har nok vist seg å ikke være så ille likevel. Den eneste varegruppen jeg ser vi har gått litt ned per nå er tobakken. Ellers ligger alle varegruppene omtrent på samme nivå som de gjorde i 2020, smiler Helsø.

Magisk grense

Den magiske grensen på 200 millioner ble nådd den 28. desember, en måned som alltid er travel, med mange kunder og høyt tempo i butikken. Denne gangen ble den også ekstra intens som følge av smitterestriksjoner som ble innført midt i julehandelen.

- Med begrensninger for restauranter og julebord, ble det ekstra trykk på dagligvarebutikkene i desember. Jeg er veldig stolt over de ansatte som likevel klarer å yte det lille ekstra hver dag, slik at kundene føler seg ivaretatt i vår butikk, sier butikksjef Helsø.

- I tillegg har vi fått en god start på nyåret. Det skal også sies at vi har økt kjøpeutbyttet fra to til tre prosent, noe som løfter veldig, tilføyer Helsø.

34 milliarder

I en pressemelding opplyser Coop Midt-Norge at fjorårets omsetning i Extra Stjørdal bidro godt til at kjeden totalt nådde ny omsetningsrekord på 34 milliarder kroner.

Aldri før har Extra-kjeden hatt flere butikker med over 100 millioner kroner i omsetning, og ingen dagligvarekjede har vokst raskere enn det Extra har gjort siden starten i 2006.

- Vi er stolte av å være en del av en lavpriskjede som har vært i kraftig medvind gjennom 15 år i Norge. Kundene vil også være en del av vinnerlaget, og det gjør oss optimistiske med tanke på 2022, sier Torbjørn Skei, administrerende direktør i Coop Midt-Norge.