Europa bygger nå ut sitt eget satellittsystem, Galileo. Systemet vil gjøre satellittnavigasjon mye mer presis enn i dag.

– Bruken av GPS er i sterk vekst og byr på store muligheter for folk med nye ideer og løsninger, sier Marius Øgaard, direktør for nettverk og kompetanse i Oslotech, tidligere kjent som Forskningsparken, til Newswire.

Forrige uke startet den norske delen av den internasjonale innovasjonskonkurransen European Satellite Navigation Competition, hos Oslotech på Blindern i Oslo. Konkurransen varer fram til sommeren er åpen for alle som har ideer til hvordan satellittnavigasjon kan brukes på nye måter.

Smarttelefoner med GPS er hovedårsaken til den økende bruken av satellittnavigasjon. Markedet globalt anslås å vokse til svimlende 1800 milliarder norske kroner i 2020.

– Produktutviklingen på dette området er blitt veldig demokratisert. Det er litt som å bygge med lego, med bitte små datamaskiner. Du trenger ikke finne opp klossene, bare vite hvordan de kan settes sammen. Det er kun fantasien som er begrensningen, ikke hvor lang utdannelse du har, sier redaktør Eirik Solheim i NRK Beta, statskringkasterens sandkasse for teknologi og nye medier.

NRK brukte GPS-teknologi da de laget programmet Nordlandsbanen minutt for minutt, der årstidene fløt over i hverandre hele veien.

– GPS ble brukt sammen med video, så man visste nøyaktig hvor toget var på ethvert tidspunkt i filmen. Så ble årstidene synkronisert på plass sammen med klokkeslett, sier Solheim.

Det er første gang Norge er med i den internasjonale innovasjonskonkurransen European Satellite Navigation Competition. Målet med konkurransen er å etablere nye tjenester og virksomhet basert på satellittnavigasjon.

– Det er en viktig konkurranse. Siden 2004 har det vært 1572 europeiske bidrag. Hver tredje vinner lokalt eller nasjonalt har enten fått ideen sin realisert som produkt, eller er under utvikling, sier Steinar Thomsen, seksjonssjef for satellittnavigasjon ved Norsk Romsenter.

For å være med i konkurransen, holder det med en god idé. Den norske vinneren får kontorplass i et halvt år hos Oslotech, i utviklingsmiljøet StartupLab.

– Her får vinneren tilgang til et miljø med nær kontakt til rundt hundre andre gründere og tilgang på en stab av rådgivere som er fulltidsdedikert til å få ideer til å bli forretning, sier Marius Øgaard i Oslotech.

En viktig del av StartupLabs arbeid er å knytte oppfinnerne sammen med potensielle investorer.